ვაჟა-ფშაველა ,,ღამე მთაში“
(კითხვები ანალიზისთვის.მაქსიმალური ქულა 20)
- ლექსის დასაწყისში რასთან არის არაპირდაპირ შედარებული ვარსკვლავები?
___________________________________________________________________________
- რა თვისებებით არის წარმოდგენილი ლექსში მთვარე-შორეული და ,,ცივი“ მნათობი?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- რა მხატვრული ხერხით არის წარმოდგენილი მთვარის მხატვრული სახე?
___________________________________________________________________________
- ადამიანთა ცხოვრებისთვის დამახასიათებელი რა მოვლენასთან შედარების მეშვეობით წარმოისახება სიბნელე?
___________________________________________________________________________
- რა შეემატა ამით სიბნელის ხატს?
___________________________________________________________________________
- რა დამოკიდებულება აქვთ ერთმანეთთან ბუნების ქმნილებებს,იპოვეთ ამის კონკრეტული მაგალითები?
___________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- რას უწოდა ვაჟამ,,ლამაზი მთების ასულნი?“
___________________________________________________________________________
- როგორ წარმოისახება ხმათა ჰარმონია,თანაჟღერადობა ბუნებაში?(ციტირება დაუშვებელია)
___________________________________________________________________________
- რა კანონზომიერება არსებობს ბუნებაში?
___________________________________________________________________________
- რა სიტყვას იყენებს ავტორი ბუნებაში არსებული კანონზომიერების გამოსახატად?
___________________________________________________________________________
- რა პროცესი აკავშირებს ადამიანს ბუნებასთან?
___________________________________________________________________________
- მიუთითეთ ფანტასტიკურ სახეზე ავდრის სურათში.
___________________________________________________________________________
- თქვენი აზრით,რას მატებს ავდრის სურათს ეს სახე?
___________________________________________________________________________
- რომელი სიტყვები,გამოთქმები გამოხატავენ ყველაზე მძაფრად ბუნების აგრესიულობას?
___________________________________________________________________________
- როგორ გესმით,,ბუნება მბრძანებელია,იგივ მონაა თავისა?“
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
- რა ქმნის ბუნების ორსახოვნებას?
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
- თქვენი აზრით,რატომ ვერ ართმევს ეს ორსახოვნება ბუნებას მშვენიერებას,რა არის მისი სილამაზისა და სიტურფის საფუძველი?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
- რა მხატვრულ ხერხებს იყენებს ავტორი სათქმელის გამოსახატად?დაასახელეთ მაგალითები.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- ტექსტიდან ამოწერეთ ანტონიმური წყვილები
___________________________________________________________________________
- ტექსტიდან ამოწერეთ სინონიმური წყვილები
___________________________________________________________________________
რომანტიზმი.კითხვები ანალიზისთვის
(მაქსიმალური ქულა 44)
1. სად და როდის ჩაისახა რომანტიზმი? (1)
___________________________________________________________________________
2. დაასახელეთ ევროპელი რომანტიკოსები (1)
___________________________________________________________________________
3. რა არის რომანტიკული მსოფლაღქმის (მხატვრული მეთოდის) საფუძველი? (2)
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. როგორც ცნობილია,ორი სამყაროს არსებობა რომანტიკოსისთვის შემოქმედებითი სიხარულის სათავეც არის და ტრაგიკული განცდისაც.ახსენით,რა არის ამის მიზეზი? (2)
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. რომანტიკულმა პოეზიამ შექმნა ლირიკული გმირის სრულიად ახალი ტიპი.რა ნიშნებით ხასიათდება იგი? (2)
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. სად ეძებს თავშესაფარს საზოგადოებისგან გაქცეული რომანტიკული გმირი? (1)
___________________________________________________________________________
7. როგორ გამოიხატა ფერწერაში რომანტიზმისთვის დამახასიათებელი ,,უსაზღვროების კულტი“? (1)
___________________________________________________________________________
8. ლიტერატურის რომელ ჟანრს ანიჭებენ უპირატესობას რომანტიკოსი მწერლები? (1)
____________________________________________________________________________
9. ნიკოლოზ ბარათაშვილის რომელი ლექსების მოტივია უსაზღვროებისკენ ლტოლვა? (2)
_____________________________________________________________________________
10. როგორც ცნობილია ქართულ რომანტიზმს პირობითად ორ პერიოდად ყოფენ.რა არის თითოეული მათგანის მთავარი მოტივი?(2)
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
11. თქვენი აზრით,რატომ უწოდეს 1832 წლის შეთქმულებას ,,პოლიტიკური რომანტიზმი“?(1)
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
12. ვისი სიტყვების პერიფრაზია ,,ლიტერატურას შეფარებული ერი“? (1)
_______________________________________________________________________________
13. ,,მთელი თაობა შავ მერანზე იჯდა და ბედის საზღვრის გადალახვას ცდილობდა...“-დასახელეთ ამ სიტყვების ავტორი? (1)
_____________________________________________________________________________
14. XIX საუკუნის ქართულ პოეზიაში რა მხატვრულ სახეს მისცა დასაბამი ალექსანდრე ჭავჭავაძემ? (1)
___________________________________________________________________________
15. რა ახალმა მოტივმა იჩინა თავი გრიგოლ ორბელიანის ლექსში ,,იარალის“? (1)
______________________________________________________________________________
16. გაიხსენეთ გრ.ორბელიანის ,,იარალის“,რომელი წმინდანის სახით არის შთაგონებული მხსნელი გმირის სახე? (1)
___________________________________________________________________________
(12) გაიხსენეთ ნიკოლოზ ბარათაშვილის ლექსი,,მერანი“და უპასუხეთ კითხვებს:
1. ვის უძღვნა ეს ლექსი ნიკოლოზ ბარათაშვილმა? (1)
_____________________________________________________________________
2. ვინ უწოდა ლექსს სათაურად,,მერანი“? (1)
_____________________________________________________________________
3. რისი სახე-სიმბოლოებია ლექსში მერანი და ყორანი? (2)
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. თქვენი აზრით,რას გულისხმოდა ლირიკული გმირი,როდესაც თავის ფიქრებს უწოდა,,შავად მღელვარი“? (1)
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. რა უწოდა ავტორმა ლირიკული გმირის მისწრაფებას? (1)
_____________________________________________________________________
6. რით ემსგავსება ერთმანეთს მერანის ჭენება და პოეტის ფიქრები? (1)
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
7. განმარტეთ სიტყვები (2)
ა) ,,ჰუნე“? ____________________________________________
ბ) ,,თვალბედითი“ ____________________________________
8. თქვენი აზრით,რა არის მთავარი ლირიკული გმირისთვის ამ ბრძოლაში? (1)
ა) წარსულის დავიწყება ბ) გაქცევა გ) ბრძოლა დ) თავშესაფრის ძიება
9. თქვენი აზრით,რა ელის თავგანწირულ მხედარს,დამარცხება თუ გამარჯვება?რა არის ამის მიზეზი? (2)
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
(11) ნიკოლოზ ბარათაშვილის ლექსიდან,,შემოღამება მთაწმინდაზე“გაიხსენეთ სტროფი,,მე შენსა მჭვრეტელს მავიწყდების საწუთროება“და უპასუხეთ კითხვებს:
1.რას მიმართავს პოეტი? (1)
_____________________________________________________________________
2.რისკენ ისწრაფვის პოეტი? (1)
_____________________________________________________________________
3.რისგან გათავისუფლება სურს პოეტს?(1)
_____________________________________________________________________
4.როგორ გესმით ,,ზენაართ სამყოფი“? (1)
_____________________________________________________________________
5.განმარტეთ,რატომ მიუჩნევია შეუძლებლად პოეტს თავისი მიზნების მიღწევა? (1)
_____________________________________________________________________
6.რომელია პოეტის სულიერი განწყობის გამიმხატველი ლექსიკური ერთეული? (1)
ა)გლახ ბ) მავიწყდების გ)დაშთოს დ)ამაოება
7.რატომ მიმართავს ლექსის ბოლოს პოეტი საღამოს ასე,,შენ დამშთი ჩემად მანუგეშებლად“? (1)
_____________________________________________________________________
8.განმარტეთ: (2)
ა),,მწუხრი გულისა“_____________________________________________________
ბ),,მჭმუნვარება“ ________________________________________________________
9.რის რწმენას უსახავს პოეტს ბუნების კანონზომიერება? (2)
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
შემაჯამებელი
1.გაიხსენეთ გრიგოლ ორბელიანის ლექსი ,,თამარ მეფის სახე ბეთანიის ეკლესიაში”.
რას ნიშნავს ,,ცის შემრისხავნი”?ა.ცა რისხვას აფრქვევს;ბ.შემცოდენი;გ.აღმრიცხველნი;დ.უბრალონი.2 .გაიხსენეთ გრიგოლ ორბელიანის ლექსი ,,თამარ მეფის სახე ბეთანიის ეკლესიაში”. რას ნიშნავს სიტყვა – სახიერება შემდეგ სტრიქონში: ,,შენს წმინდა სახეს ,მშვენებით სავსეს ,სახიერებით გაბრწყინებულსა”?
ა.ლამაზ პირისახეს;ბ.სიკეთეს;გ.მზის სინათლეს;დ.გარდაცვალებას.
ა.ლამაზ პირისახეს;ბ.სიკეთეს;გ.მზის სინათლეს;დ.გარდაცვალებას.
3. .გაიხსენეთ გრიგოლ ორბელიანის ლექსი ,,თამარ მეფის სახე ბეთანიის ეკლესიაში”.რა დროს უცქერის ხოლმე პოეტი თამარის ფრესკას?ა.როცა უძილობა აწუხებს;ბ.სიხარულისა და წუხილის დროს;გ.მხოლოდ გასაჭირის დროს;დ.როცა ცოდვები აწუხებს.
4.გაიხსენეთ გრიგოლ ორბელიანის ლექსი ,,თამარ მეფის სახე ბეთანიის ეკლესიაში”.რატომ არ სურს პოეტს გამოფხიზლება?
ა.რათა არ იგრძნოს სამშობლოს სულით დაცემა;ბ.დაუძლურებულია და ვერაფერს არგებს ქვეყანას;გ.ახალგაზრდები უფრო კარგად მოქმედებენ;დ.მისი დრო წასულია.
ა.რათა არ იგრძნოს სამშობლოს სულით დაცემა;ბ.დაუძლურებულია და ვერაფერს არგებს ქვეყანას;გ.ახალგაზრდები უფრო კარგად მოქმედებენ;დ.მისი დრო წასულია.
5. .გაიხსენეთ გრიგოლ ორბელიანის ლექსი ,,თამარ მეფის სახე ბეთანიის ეკლესიაში”.რისი სიმბოლოა შავი ყორანი?
ა.მტრის;ბ.სიძლიერის;გ.შავი ფერის მხოლოდ;დ.არაფრის.
ა.მტრის;ბ.სიძლიერის;გ.შავი ფერის მხოლოდ;დ.არაფრის.
6. .გაიხსენეთ გრიგოლ ორბელიანის ლექსი ,,თამარ მეფის სახე ბეთანიის ეკლესიაში”.რომელია ერთ-ერთი იმ პირობათაგან,რომლითაც საქართველო წელში უნდა გაიმართოს ,,და დადგეს ერად სხვა ერთა შორის”?
ა.სამშობლო მიწის სიყვარული;ბ.შრომისმოყვარეობა;გ.მეურნეობის გაუმჯობესება;დ.ბრძოლა.
ა.სამშობლო მიწის სიყვარული;ბ.შრომისმოყვარეობა;გ.მეურნეობის გაუმჯობესება;დ.ბრძოლა.
7.გაიხსენეთ ნიკოლოზ ბარათაშვილის ,,მერანი”.რა გახდა საბაბი ,,მერანის” დაწერისა?ა.ქართველთა გამარჯვება შამილთან ბრძოლაში;
ბ.ილია ორბელიანის დატყვევება;გ.წინაპართა პატივისცემის სურვილი;დ.,,ქართლის ცხოვრების” წაკითხვა.
ბ.ილია ორბელიანის დატყვევება;გ.წინაპართა პატივისცემის სურვილი;დ.,,ქართლის ცხოვრების” წაკითხვა.
8.გაიხსენეთ ნიკოლოზ ბარათაშვილის ,,მერანი”.რის გადალახვას ცდილობენ მხედარი და მისი რაში?
ა.უკუნი ღამის;ბ.ბედის საზღვრის;გ.სტიქიის შემოტევის;დ.არცერთის.
ა.უკუნი ღამის;ბ.ბედის საზღვრის;გ.სტიქიის შემოტევის;დ.არცერთის.
9.ნიკოლოზ ბარათაშვილი ლექსში ,,შემოღამება მთაწმინდაზედ” რას ადარებს მთაწმინდის ძირში გაშლილ ველს?
ა.ხელისგულს;ბ.წმინდა ტაბლას;გ.ბრძოლის ველს;დ.ასპარეზს.
ა.ხელისგულს;ბ.წმინდა ტაბლას;გ.ბრძოლის ველს;დ.ასპარეზს.
10. ილიას ირონიული თვასაზრისით, რატომ არის მამულის კვამლი ტკბილი და სასიამოვნო?
ა) ხანდახან ისე აგვიბამს ხოლმე თვალებს,რომ საკუთარ უბედურებას ვეღარ ვხედავთ;
ბ) სასიმოვნოდ გვიწვავს თვალებს;
გ) არ გავს ჩვეულებრივ კვამლს;
დ) ხშირად გვახსენებს ხოლმე მამულის წინეშე დაკისრებულ ვოვალეობას.
11.გაიხსენეთ ილია ჭავჭავაძის ,,მგზავრის წერილები”.სადაურია კაცი,რომელიც დასცინის ,,რუსის პოვოსკას”?ა.რუსი;ბ.ფრანგი;გ.ქართველი;დ.იტალიელი.
12. .გაიხსენეთ ილია ჭავჭავაძის ,,მგზავრის წერილები”.ვის ან რის შესახებ ამბობს ავტორი:,,ისე დადუმებულა,თითქო როზგქვეშ არის გატარებული,ან დიდი ჩინი მიუღიაო”.
ა.ფრანგის შესახებ;ბ.თერგის შესახებ;გ.მეეტლის სესახებ;დ.ოფიცრის შესახებ.
ა.ფრანგის შესახებ;ბ.თერგის შესახებ;გ.მეეტლის სესახებ;დ.ოფიცრის შესახებ.
13. .გაიხსენეთ ილია ჭავჭავაძის ,,მგზავრის წერილები”.თერგისა და მყინვარის,დღისა და ღამის დაპირისპირებით რა გვიჩვენა ილიამ?ა.მოძრაობა და უძრაობა;ბ.სიკეთე და გულმოწყალება;გ.სიმაღლე და სიმდიდრე;
დ.სიბნელე და უმეცრება.
დ.სიბნელე და უმეცრება.
14.რომელი სოფლიდან იყო ლელთ ღუნია?
ა)სნოდან; ბ)ყანობედან; გ)გაიბოტნიდან; დ)გერგეთიდან.
15. თერგის რა თვისება უყვარს ილიას?
ა)კალაპოტიდან რომ არ გადმოდის და მოსახლეობას ზიანს რომ არ აყენებს;
ბ)კალაპოტიდან რომ გადმოდის და ნიადაგს ანოყიერებს;
გ)ზარიანი ხუილი, გამალებული ბრძოლა, დრტვინვა და ვაი-ვაგლახი;
დ)გამალებული აზვირთების შემდეგ მიყუჩება და დადუმება.
16. ავტორის სიტყვით,რისი თქმის უფლება აქვს მყინვარს?
ა) ყველა სულიერისა და უსულოს მეფე ვარო;
ბ)ცა ქუდად მაქ და დედამიწა ქალამნადაო;
გ)თავზე არწივსაც არ დავიფრენო;
დ)ამ ქვეყნად მხოლოდ მე მაქვს სამუდამო სამყოფიო.
17. რაზე ფიქრობდა ლარსის სადგურის ოთახში ტახტზე წამოწოლილი ილია?
ა)რა პირით მოსულიყო შინ დიპლომის გარეშე;
ბ)როგორ დაუხვდებოდნენ ოჯახის წევრები;
გ)როგორ შევეყრები მე ჩემს ქვეყანას და როგორ შემეყრება იგი მე ;
დ) როგორ წარიმართება თავისი შემდგომი ცხოვრება.
18. ლელთ ღუნიას სიტყვით, რას წარმოადგენდა წინათ წმინდა სამების ტაძარი?
ა)განძთა საფარს, ერთა საბჭოს;
ბ)ქართველ მეფეთა თავშესაფარს;
გ)ომიანობის დროს მოხევეთა თავშესაფარს;
დ)დავრდომილთ და უპოვართა თავშესაფარს.
19.გაიხსენეთ ,,კაცია ადამიანი’’.ილიას აზრით, რის სროლას დაუწყებს ის, ვინც ლუარსაბში თავის თავს ამოიცნობს?
ა) ქვის; ბ) ლაფის; გ) თოვლის; დ) თოფის.
20. როგორი სახლი ედგა ლუარსაბ თათქარიძეს?
ა) ისლით დახურული პატარა სახლი; ბ)აგურით ნაგები ერთსართულიანი სახლი;
გ)ქვითკირის ნაგები ორსართულიანი სახლი; დ) ხის ოდა.
21.რას ადარებს ილია ლუარსაბის უწმინდურ ეზოს?
ა)საღორეს; ბ) ბოსელს; გ)ძველი ჩინოვნიკის გულს; დ)სოფლის მამასხლისის სულს.
22.რატომ აწიოკებდა დარეჯანი მოსამსახურეებს?
ა)ზარმაცი ხალხი სძაგდა;
ბ)თვითონაც არ იცოდა რატომ;
გ)სიბინძურეს ვერ იტანდა;
დ)სურდა,მათთვის სასქმის კარგად გაძღოლა ესწავლებინა
დ)სურდა,მათთვის სასქმის კარგად გაძღოლა ესწავლებინა
23.დარეჯანის აზრით, რატომ არ მისცა მას თელეთის ხატმა შვილი?
ა)დრო სჭირდებოდა და აუცილებლას მისცემდა;
ბ)ლუარსაბმა ხატს დაამუნათა და დააყვედრა : „შორს არისო: ;
გ)ლუარსაბმა სათანადოდ ვერ ილოცა;
დ)ცხვრის ნაცვლად ხარი უნდა შეეწირათ.
24.როგორ გადაიტანა ლუარსაბმა დარეჯანის სიკვდილი?
ა)ცოტა ხანს იგლოვა და ცოლი მალე დაივიწყა
ბ)თავისი ბედნიერებეა დარეჯანთან ერთად დამარხა;
გ)ხელმეორედ დაოჯახდა
დ) ლოგინად ჩავარდა
25. ილიას ირონიული თვასაზრისით, რატომ არის მამულის კვამლი ტკბილი და სასიამოვნო?
ა) ხანდახან ისე აგვიბამს ხოლმე თვალებს,რომ საკუთარ უბედურებას ვეღარ ვხედავთ;
ბ) სასიმოვნოდ გვიწვავს თვალებს;
გ) არ გავს ჩვეულებრივ კვამლს;
დ) ხშირად გვახსენებს ხოლმე მამულის წინეშე დაკისრებულ ვოვალეობას.
26. .გაიხსენეთ ილია ჭავჭავაძის ,,მგზავრის წერილები”.რომელი ციხის შესახებ ამბობს ილია,რომ ის ,,ხელთუქმნია”?
ა.სამების;ბ.ანანურის;გ.გორის;დ.არშის.
ა.სამების;ბ.ანანურის;გ.გორის;დ.არშის.
27.გაიხსენეთ აკაკი წერეთლის ,,განთიადი”.ვის მიუძღვნა ავტორმა ეს ლექსი?ა.ილია ჭავჭავაძეს;ბ.დიმიტრი ყიფიანს;გ.ივანე მაჩაბელს;დ.ნიკოლოზ ბარათაშვილს.
28. ვის მიუძღვნა აკაკიმ პოემა ,,გამზრდელი”?ა.მოსწავლეებს;ბ.აღმზრდელებს;გ.მოხუცებს;დ.არავის.
29.პოემა ,,გამზრდელის” მიხედვით რას უწოდებს ავტორი ჰაჯი-უსუბთან მიმავალ საფარ-ბეგს?ა.ფიცის გამტეხს;ბ.მორდუობის გამტეხს;გ.მონანიე დამნაშავეს;დ.უხასიათო კაცს.
30.გაიხსენეთ ვაჟა-ფშაველას ,,ალუდა ქეთელაური”.რაზეა საუბარი შემდეგ სტრიქონში:
,,შენ რომ სხვა მაჰკლა,შენც მოგკლვენ,მკვლელს არ შაარჩენს გვარია”?
ა.დამნაშავის დასჯაზე;ბ.სისხლის აღებაზე;გ.სახალხო სამსჯავროზე;დ.გვართა კავშირზე.
,,შენ რომ სხვა მაჰკლა,შენც მოგკლვენ,მკვლელს არ შაარჩენს გვარია”?
ა.დამნაშავის დასჯაზე;ბ.სისხლის აღებაზე;გ.სახალხო სამსჯავროზე;დ.გვართა კავშირზე.
31.გაიხსენეთ ვაჟა-ფშაველას ,,ალუდა ქეთელაური”.როგორია,ალუდას თქმით, მოკლული მტრისთვის მკლავის მოჭრის ადათი?ა.ყავლგასული;ბ.ცოდვა-ბრალით მონათლული;გ.გასაუქმებელი;დ.სამართლიანი.
32. .გაიხსენეთ ვაჟა-ფშაველას ,,ალუდა ქეთელაური”.ალუდამ ბერდიას მუცალისთვის კურატის შეწირვა სთხოვა,რაზეც უარი მიიღო.რა არგუმენტით სცადა ალუდამ ბერდიას გადარწმუნება?
ა)ადამიანებმა არ უნდა დავივიწყოთ ტრადიციებიო
ბ)მეც გუდანის ჯვრის ყმა ვარო
გ)მეც შემიძლია კურატის მსხვერპლად შეწირვაო
დ)უარი უნდა ვთქვათ დრომოჭმულ ადათებზეო
33.გაიხსენეთ ვაჟა-ფშაველას ,,ბახტრიონი”.რომელი მხატვრული ხერხია გამოყენებული შემდეგ ფრაზაში: ,,დღემ დაიხურა პირბადე”?
ა.მეტაფორა;ბ.შედარება;გ.გაპიროვნება;დ.გაპიროვნება.
ა.მეტაფორა;ბ.შედარება;გ.გაპიროვნება;დ.გაპიროვნება.
34.ჩამოთვლილთაგან ვინ არის ისტორიულად ცნობილი პირი?
ა) ლელა ბაჩლელი
ბ) ლუხუმი
გ)კვირია
დ)ზეზვა
მონიტორინგის ტესტი # ––– თარიღი: –––. –––. წ.
საგანი: ქართული ენა და ლიტერატურა
კლასი: XI
სახელი, გვარი: –––––––––––––––– ––––––––––––––––––––––––––––
I . რომანტიკოსები
- (4ქ.) ყურადღებით წაიკითეთ მოყვანილი სტროფი :
,,მთაო ცხოველო, ხან მცინარო, ხან ცრემლიანო,
ვინ მოგიხილოს, რომელ მყისვე თვისთა ფიქრთ შვება
არა იპოვოს და არ დაჰხსნას გულსა ვაება,
გულ–დახურულთა მეგობარო, მთავ ღრუბლიანო.”
უპასუხეთ კითვებს:
ა) რომელ მთას მიმართავს პოეტი?
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
ბ) რას ნიშნავს სიტყვა ,,ცხოველი?”
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
გ) ამ მთაზე ამოსვლა რას ჰგვრის ადამიანს?
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
დ) რა ანტონიმური ეპითეტებით წარმოაჩენს პოეტი მთას?
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
- ყურადღებით წაიკითეთ მოყვანილი სტროფი :
- (4ქ.) ,,ცუდად ხომ მაინც არ ჩაივლის ეს განწირულის სულისკვეთება,
და გზა უვალი შენგან თელილი მერანო ჩემო მაინც დარჩება;
და ჩემს შემდგომად მოძმესა ჩემსა სიძნელე გზისა გაუადვილდეს
და შეუპოვრად მას ჰუნე თვისი შვის ბედის წინ გამოუქროლდეს.”
უპასუხეთ კითხვებს:
ა) რისი სჯერა ლექსის ლირიკულ გმირს?
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
ბ) როგორი გზა გაიარა მერანმა?
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
გ) რა გაუადვილდება ლექსის ლირიკული გმირის მოძმეს?
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
დ) რის დაძლევაში მოეხმარება მოძმეს ლექსის ლირიკული გმირის მაგალითი?
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
- (1ქ.) რომელი მხატვრული ხერხია გამოყენებული შემდეგ ტაეპში?
,,განვედი ჩემგან, ჰოი, მაცთურო, სულო ბოროტო!”
ა) მეტაფორა, რიტორიკული შეძახილი ბ) გაპიროვნება, მიმართვა
გ) ეპითეტი, რიტორიკული შეძახილი
- (1ქ.) რომელი მხატვრული ხერხია გამოყენებული შემდეგ ტაეპში?
,,გაკვეთე ქარი, გააპე წყალი, გარდაიარე კლდენი და ღრენი,
გასწი, გაკურცხლე და შემიმოკლე მოუთმენელსა სავალნი დღენი!”
ა) პერიფრაზი ბ) გრადაცია ბ) ჰიპერბოლა
- (1ქ.) გაიხსენეთ გრიგოლ ორბელიანის ლექსი ,,საღმო გამოსალმებისა”.
ა) ვისთან გამომშვიდობებას აღგვიწერს პოეტი?
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
II. ილია ჭავჭავაძის შემოქმედება
- (4ქ.) გაიხსენეთ ი. ჭაჭავაძის მოთხრობა ,,კაცია ადამიანი?!”
ა) როგორი ქალი უნდოდა ლუარსაბს ცოლად?
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
ბ) ვინ იყო ლუარსაბის მაჭანკალი?
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
გ) სუტ–კნეინას რა თვისებები ჩანს ლუარსაბთან მაჭნკლობისას?
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
დ) მწერლის აზრით, ვინ დაუძახებს ,,გიჟიას” ამ მოთხრობის დამწერს? ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
- (5ქ.) გაიხსენეთ ი. ჭაჭავაძის მოთხრობა ,,ოთრაანთ ქვრივი”
ა) ფულს რამდენ ქისაში ანაწილებდა ოთარაანთ ქვრივი?––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
ბ) რატომ იყო ოთარაანთ ქვრივის მადლი ,,პილპილმოყრილი”
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
გ) რა ერქვა ოთრაანთ ქვრივის ქმარს?
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
დ) რომელი ქრისტიანული დღესასწაულის დღეს გარდაიცვალა ოთარაანთ ქვრივი?
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
ე) არჩილის სიტყვით რის ,,ცოცხალი ხატი” იყო გიორგი?
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
- (4ქ.) გაიხსენეთ ი. ჭაჭავაძის მოთხრობა ,,მგზავრის წერილები”
ა) რა არის მოთხრობაში ამგვარი ეპითეტით დახასიათებული: ,,გიჟი, გადარეული, შეუპოვარი და დაუმონავი”
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
ბ) როდის მიაჩნია მგზავრს ქვეყანა დაცარიელებულად და რატომ?
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
გ) რომელი კუთხის რომელი სოფლიდანაა ლელთ ღუნია?–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
დ) რას ახასიათებს მგზავრი ამგვარად: ,,დიდებულია, მყუდრო და მშვიდობიანი”––––––––––––––––––––––––––––––
- (6ქ.) მოცემულ წინადადებებში იპოვეთ ექვსი მორფოლოგიური შეცდომა , შეასწორეთ და მითითებულ ხაზებზე ისე გადაიწერეთ:
მეფე გიორგი I შესძლო ბიზანტიას დაპირისპირებოდა , ურჩი თავადაზნაურები დაემორჩილებინა ,
11-ე საუკუნის საქართველო გაეძლიერებია , ქვეყნისთვის ჩვეული თავ-მოყვარეობა და ქედ უხრელობა დაებრუნებინა. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––----------
ტესტის მაქსიმალური ქულა: 30 მიღებული შედეგი: –––
პასუხები:
1–ა) მთაწმინდას ბ)ცოცხალს გ) ნუგეშს ჰგვრის დ) ხან ,,მცინარს”, ხან ,,ღრუბლიანს”
2– ა) მისი შრომა უკვალოდ არ ჩივლის ბ) უვალი (გაუთელავი) გზა გ) ,,გზის სიძნელეს”
დ) შავი ბედის (უკუღმართი ცხოვრების, მტანჯველი ბედის) დაძლევაში მოეხმარება
3– გ ; 4– ბ ; 5– სატრფოსთან
6– ა) მდიდარი, კარგი გვარიშვილი და მზეთუნახავი
ბ) ხორეშანი, სუტ–კნეინა გ) მლიქვნელობა, მოხერხებულობა, გაქნილობა, მატყუარობა
დ) ვინც ლუარსაბზე დაწერილს თავის თავზე მიიღებს
7 – ა) ხუთ ქისაში ბ) დახმარებას გაკიცხვასაც მოაყოლებდა–ხოლმე გ) თევდორე
ე) შობის ვ) ღირსების
8– ა) თერგი ბ) ღამით – ადამიანი იძინებს გ) მოხევე – გაიბოტნიდან დ) მყინვარს
9– მეფე გიორგი I-მა შეძლო ბიზანტიას დაპირისპირებოდა , ურჩი თავად-აზნაურები დაემორჩილებინა , მე-11 საუკუნის საქართველო გაეძლიერებინა , ქვეყნისთვის ჩვეული თავმოყვარეობა და ქედუხრელობა დაებრუნებინა .
თემა : გრიგოლ ორბელიანი - „ თამარ მეფის სახე ბეთანიის ეკლესიაში “
1. წაიკითხეთ ტექსტი: ( 8 )
შენს წმინდა სახეს , შვენებით სავსეს,
სახიერებით განსხივებულსა,
ვუმზერ კრძალვითა, თაყვანცემითა,
ცრემლმორეული გემთხვევი ფერხთა.
მიხარის - გიმზერ, ვწუხვარ და გიმზერ
და ესრეთ მზერა მსურს სიკვდილამდე,
არ გამოვფხიზლდე, რომ აღარ ვგრძნობდე
ჩემი სამშობლოს სულით დაცემას
· განმარტეთ : „ სახიერებით განსხივებულსა “
------------------------------------------------------------------------------------------------
· ამოწერეთსტრიქონი, რომელიც პოეტის მძაფრ ემოციას გამოხატავს
------------------------------------------------------------------------------------------------
· მიუხედავად განწყობისა, რატომ სურს პოეტს მუდამ თამარის ფრესკის ყურება?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
· რა იწვევს პოეტის გამწყობილების ცვლილებას ?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
· რატომ არ სურს პოეტის წარსულიდან გამორკვევა ?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
· რა ეპითეტებით ამკობს პოეტი თამარ მეფეს ? ( 3 )
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. წაიკითხეთ ტექსტი და უპასუხეთ კითხვებს : ( 7 )
ყვავილოვანი წალკოტი შენი, შენი დიდების სხივმოკლებული,
აღარა ჰშვენის , აღარ გვიბრწყინავს, შავ დროთა ძალით ფერწახდენილი,
და ვით განვლილსა სიზმარსა ტკბილსა, მზეს დიდებულად ჩასვენებულსა,
ვიგონებთ შენს დროს, გული გვიმაგროს,
სრულად არ წარვწყმდეთ ცის შემრისხავნი.
· რამ გამოიწვია წარსული დიდების განადგურება ?
---------------------------------------------------------------------------------------------
· რომელი შედარებებით არის გადმოცემული თამარის ეპოქის განუმეორებელი ბრწყინვალება?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
· რა მხატვრული ხერხია გამოყენებული ფრაზაში ,, ყვავილოვანი წალკოტი “?
ა) შდარება ბ) ეპითეტი გ) მეტაფორა დ) გაპიროვნება
· რისი სიმბოლოა დიდებულდ ჩასვენებული მზე?
-----------------------------------------------------------------------------------------------
· განმარტეთ ,, სრულად არ წარვწყმდეთ ცის შემრისხავნი “
-----------------------------------------------------------------------------------------------
· ამოწერეთ ფრაზა , რომელშიც ჩანს საქართველოს ბრალეულობა
-----------------------------------------------------------------------------------------------
3. წაიკითხეთ ტექსტი და უპასუხეთ კითხვებს : ( 8 )
ხნით დამაშვრალი, დაღონებული,
შენადვე , მეფევ, მოველ ვედრებით:
მოხედო ბედკრულს, შენს სტრფოს- მამულს
და ჯვარით შენით აკურთხო კვალად.
შენინ ივერი, აღდგეს ძლიერი
და დადგეს ერად სხვა ერთა შორის
· განმარტეთ: „ ხნით დამაშვრალი “
----------------------------------------------------------------------------------------------
· რას სთხოვს პოეტი მეფეს ?
-----------------------------------------------------------------------------------------------
· ამოწერეთ მამულის ეპითეტი
-----------------------------------------------------------------------------------------------
· რომელი ისტორიული ცნობა მოიაზრება ბოლო სტრიქონში?
-----------------------------------------------------------------------------------------------
· რას ადარებს პოეტი სამშობლოს?
----------------------------------------------------------------------------------------------
· ამოწერეთ საქართველოს უძველესი სახელწოდება
-----------------------------------------------------------------------------------------------
· გაიხსენეთ, როგორ ესახება პოეტს სამშობლოს აღორძინება?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
· როგორ გესმით ,, სიტყვა ქართული რუსთაველისა “ ?
-----------------------------------------------------------------------------------------------
4. წაიკითხეთ ტექსტი და უპასუხეთ კითხვებს : ( 8 )
ჰე ცრუ სოფელო, დაუნდობელო,
შენში კეთილი სად არს ფერუცვლელ ?
დიდება ჩვენი, ცად სხივმიმფენი.
ნუთუ ესღა გვაქვს, ვხედავთ რასაცა?
დაყრუებულსა, გზაშეუვალსა,
უდაბურს ტყეში ტაძარს დარღვეულს,
სად სახე მეფის, დიდის თამარის,
სჩანს ძველს კედელზე გამოსახული.
· რომელი ეპითეტებით ამკობს პოეტი წუთისოფელს?
--------------------------------------------------------------------------------------
· როგორ ახასიათებს პოეტი წუთისოფელს?
--------------------------------------------------------------------------------------
· რისი სიმბოლოა დარღვეული ტაძარი?
-------------------------------------------------------------------------------------
· განმარტეთ ,, გზა შეუვალი “
--------------------------------------------------------------------------------------
· რომელი ციტატა მიუთითებს საქართველოს წარსულ ძლიერებას?
--------------------------------------------------------------------------------------
· რა გადარჩენილა ფერუცვლელი დიდებიდან ?
--------------------------------------------------------------------------------------
· როგორი განწყობით მთავრდება ლექსი?
--------------------------------------------------------------------------------------
5. გაიხსენეთ,რას შიშობს პოეტი ლექსის მიხედვით?( 1 )
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6. რისი სიმბოლოა ტექსტში ნახსენები „ შავი ყორანი “? ( 1 )
ა) წუთისოფლის ბ) ავი ბედისწერის გ) ძალადობის
7. რომანტიზმის რომელი ნიშნები გამოვლინდა ტექსტში? ( 3 )
ა) ---------------------------- ბ------------------------- გ)--------------------------
8. შესიტყვებათა რომელ წყვილშია გამოყენებული ომონიმები?( 1 )
ა) მთის წვერი-პაპის წვერი ბ)ბატის ფრთა-თვითმფრინავის ფრთა
9. რომელია სწორი ფორმა?( 1 )
ა)ლიტრა-ნახევარი ბ) ლიტრ-ნახევარი ლიტრანახევარი გ) ლიტრნახევარი
10. რომელია სწორი ფორმა?( 1 )
ა) ათასცხრაას ოცდახუთი ბ) ათას ცხრაას ოცდახუთი
გ) ათას ცხრაასოცდახუთი დ) ათას ცხრაას ოცდახუთი
11. .იპოვეთ შეცდომა , გაასწორეთ და ახსენით, რა სახის შეცდომაა დაშვებული : ( 3)
ნანამ დერეფანში უცხო კაცს მოკრა თვალი
ა ) ----------------------------------------------------------------------------------------------------ბ) ----------------------------------------------------------------------------------------------------
12. ჩამოთვლილთაგან რომელი ზმნაა სრულასპექტიანი? ( 1 )
ა) დუღს ბ) მოქსოვა გ) ვაკეთედი დ) ემტერება
13. რომელ წინადადებაშია შედგენილი შემასმენელი?( 1 )
ა)გუშინ სოფელში ვიყავი ბ) კატას თვალები დახუჭული ჰქონდა გ) ყველაფერი ასე დაიწყო
13.იპოვეთ შეცდომა , გაასწორეთ და ახსენით, რა სახის შეცდომაა დაშვებული : ( 3 )
დედა მუდამ იმის შიშში იყო, არავის დაეჩაგრა ბიჭი.
ა) ----------------------------------------------------------------------------------------------------- ბ)-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
14.იპოვეთ შეცდომა , გაასწორეთ და ახსენით, რა შეცდომაა დაშვებული : ( 2 )
ათასნაირი ხილი მწიფს და თავისით ვარდება ხიდან
ა) --------------------------------------------------------------------------------------------------------- ბ) -------------------------------------------------------------------------------------------------------------
15. .ჩასვით ზმნის სწორი ფორმა: მებაღეს ბუჩქები........ ( 1 )
ა) გაუკრეჭია ბ) გაუკრიჭავს გ) გაუკრეჭნია დ) გაუკრეჭავს
16. რომელია სწორი ? ( 1 )
ა) ცაზე უთვალავი ვარსკვლავია ბ) ცაზე უთვალავი ვარსკვლავებია
17.რომელია უმართებულო ? ( 1 )
ა) ბოდიში მოუხადა ბ) მადლობა გადაუხადა გ) მადლობა მოუხადა
ილის ჭავჭავაძე ,,მგზავრის წერილები“
წაიკითხეთ ეპიზოდები ილია ჭავჭავაძის „მგზავრის წერილებიდან“ და უპასუხეთ კითხვებს:
1. ,, ეგ დასაღუპავი თერგი რა ორპირი ყოფილა ..................ცოდვა ხარ და ცოდვას შვრები!“(10)
· რომელი ეპითეტით გამოიხატება თერგის არამყარი, არასაიმედო ბუნება?
_______________________________________________________________________
· როგორ ადამიანს ადარებს ავტორი თერგს მეორე აბზაცში?
________________________________________________________________________
· გაიხსენეთ, ვისი ლექსის სტრიქონებს იყენებს ავტორი თერგის ბუნების გადმოსაცემად?
____________________________________________________________________________
· ამოწერეთ ფრაზა, რომელშიც თერგის მიმართ ავტორის საყვედური იკითხება?
________________________________________________________________________
· ვის ამსგავსებს ავტორი დამდოვრებულ თეგს ბოლო აბზაცის მიხედვით?
________________________________________________________________________
· რომელი ზმნით გამოიხატება გავაკებული თერგის დინების ხასიათი?
________________________________________________________________________
· განმარტეთ ეპითეტი ,,დამთხვეული“
________________________________________________________________________
· რას ამსგავსებს ავტორი დამდოვრებულ თერგს ბოლო აბზაცის მიხედვით?
________________________________________________________________________
· მიანიშნებს თუ არა ავტორი, კონკრეტულად რა არის საგულისხმო თერგის ,,ძლევამოსილს და შეუპოვარს დენაშია“?
___________________________________________________________________________
· რა მხატვრულ ხერხებს იყენებს ავტორი მოცემულ ეპიზოდში სათქმელის გადმოსაცემად?
____________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. ,, ოთხი წელიწადი იყო, რაც მე რუსეთში ..........................ვინც შენ რიგიანად მოგიხმარა“(10)
· რა წარმოადგენს ტექსტის მიზანს?
___________________________________________________________________________
· ამოწერეთ პირველი ნიუანსი, რომლითაც ავტორი განვლილ ოთხ წელიწადს ახასიათებს.
____________________________________________________________________________
· განმარტეთ ოთხი წელიწადის, როგორც ხიდის მნიშვნელობა.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
· ამოწერეთ ფრაზა, რომელიც მიანიშნებს, რომ ერთი და იგივე საწყისი მდგომარეობა შეიძლება სხვადასხვაგვარად განვითარდეს.
____________________________________________________________________________
· ვისზე შეიძლება ითქვას, რომ ოთხი წელიწადის მიერ გადებული ბეწვის ხიდი არ ჩაწყდომია?
_____________________________________________________________________________
· რომელ ოთხ წელიწადზე წერს ავტორი?
_____________________________________________________________________________
· ამოწერეთ მეორე ნიუანსი, რომლითაც ავტორი განვლილ ოთხ წელიწადს ახასიათებს.
______________________________________________________________________________
· რას წარმოადგენს კონკრეტულ შემთხვევაში რუსეთში წასვლა?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
· რომელი იდენტური მნიშვნელობის მქონე სიმბოლოები გამოიყენება ოთხი წელიწადის მხატვრული სახის დახატვისას?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
· ვის შენატრის ავტორი (ციტირება დაუშვებელია)?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Комментариев нет:
Отправить комментарий